Marketing termen

MARKETING TERMEN


Affiliate marketing

Het verkopen van een product van iemand anders of het doorsturen van bezoekers naar iemand anders zijn website voor een vergoeding. De vergoeding wordt betaald voor elke bezoeker of elke aankoop op die website. Dat hangt af van de afspraak die er is gemaakt.


AI (Artificial Intelligence / kunstmatige intelligentie)

AI of voluit Artificial Intelligence, heeft een enorme invloed op ons leven. Het zit in onze smartphone, helpt ons bij het shoppen, het doen van onderzoek en zelfs het stellen van een medische diagnose. Het is een concept waarbij computers taken uitvoeren waar normaal gesproken menselijke intelligentie voor nodig is.


Er bestaan twee versies:

  1. De narrow- AI variant: deze variant zie en merk je al overal om je heen, zoekmachines, smart auto's, robot-stofzuigers of -grasmaaiers. Deze variant wordt ook ingezet bij gezichts- en stemherkenning, het signaleren van patronen en het doen van onderzoek. En hier maakt Google als zoekmachine dan ook dankbaar gebruik van.
  2. De general– AI variant. Dit is volledig ontwikkelde kunstmatige intelligentie die in de toekomst los van de mens kan bestaan. Zo komen die science fiction films toch ineens een stuk dichterbij.

 

Alan Turing is de grondlegger van AI. Alan was een Britse computerwetenschapper, wiskundige, logicus en cryptoanalist. Hij  werkte tijdens WOII aan het decoderen van het Duitse berichtenverkeer. In 1950 publiceerde hij een paper Computing Machinery and Intelligence, waarin hij beschreef hoe een computer het verschil kan duiden tussen een mens en een machine, aan de hand van een serie vragen. Dit imitatiespel heet sindsdien de Turing Test.

John McCarthy, een Amerikaanse computerwetenschapper, bedacht in 1950 de huidige term artificial intelligence. Vanaf dat moment ging de ontwikkeling van computers hand in hand met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Hard- en software konden steeds meer en ingewikkeldere taken uitvoeren.

 

AI voorbeelden

  • Zelfrijdende auto's: AI leest de route, voorkomt ongelukken en vermijdt obstakels.
  • Taal en spraak: AI vertaalt de ene taal in de andere, ook via gesproken teksten, zoals Google Translate dat doet. Daarnaast leidt AI, tot innovaties zoals smart assistants van Apple’s Siri, Amazon Alexa en Google Assistant.
  • Patronen herkennen: AI helpt computers bij het juist interpreteren van grote hoeveelheden data en het tegelijkertijd leren van fouten. Door voortdurend enorme hoeveelheden gegevens te analyseren, is het mogelijk snel prioriteiten van klanten te begrijpen en behoeften te voorspellen. Zo stel je betere diagnoses, kan je betere voorspellingen doen.
  • Robotica en Internet of Things (IoT): Robotica en AI kunnen in de nabije toekomst medewerkers vervangen. Denk aan complexe productieprocessen, microchirurgie of werkzaamheden op gevaarlijke of moeilijk bereikbare plekken. AI zorgt ook voor slimme sensoren die verbonden zijn met IoT. Jouw tandenborstel met sensor verzamelt niet alleen data over hoe je poetst, hij vertelt je ook hoe je béter kunt poetsen.

(Bron: Salesforce https://www.salesforce.com/nl/blog/)


Algoritme

Steeds meer websites en apparaten om ons heen maken gebruik van algoritmes; van je favoriete zoekmachine tot je smart tv.

Een algoritme is een wiskundige formule. In programmeertaal is het een instructie, een stukje code, om een probleem om te lossen.


Met algoritmes kan de maker van tevoren bepalen wat er gebeurt in een bepaalde situatie. Zo weet een zelfrijdende auto dat deze moet remmen als er een kind oversteekt. En zo weet YouTube dat wanneer jij veel kattenfilmpjes kijkt, het je meer kattenfilmpjes kan aanbevelen omdat je die waarschijnlijk leuk vindt.


Algoritmes helpen ons om sneller informatie te verwerken en om ingewikkelde keuzes te maken. Ook maken algoritmes slimme technologie zoals kunstmatige intelligentie mogelijk.


Met algoritmes kan het aanbod op internet persoonlijker worden gemaakt. Wat jij tegenkomt op je tijdlijn en je zoekmachine, verschilt van wat iemand anders tegenkomt. Met algoritmes kunnen bedrijven slimmer reclame maken en specifieke aanbevelingen doen. En daardoor is het voor jou makkelijker om snel dingen te vinden die je waarschijnlijk interessant of leuk vindt.


Een belangrijke risico van algoritmes is dat onze privacy ermee geschonden kan worden. Naast de informatie die je zelf op internet zet, wordt ook onthouden waar je op zoekt, wat je hebt geliked of wat je online hebt gekocht. Dat gebeurt met cookies. Zogenaamde profiling-algoritmes maken met die informatie over jou een profiel. Dat profiel wordt gebruikt om te bepalen welke berichten of reclames jij te zien krijgt.


Algoritmes kunnen van invloed zijn op ons wereldbeeld. Sociale media zoals Facebook, Instagram en YouTube zetten algoritmes in om hun aanbod op jouw profiel af te stemmen. Je krijgt te zien wat volgens hen past bij jouw interesses en voorkeuren.


Vier verschillende functies van een algoritme: 

  • Prioriteren: Google beslist welke zoekresultaten bovenaan komen te staan
  • Classificeren: een medisch algoritme onderscheidt kankercellen van gewone cellen
  • Associëren: OkCupid beveelt je een geschikte partner aan op basis van bepaalde kenmerken 
  • Filteren: Siri en Alexa filteren het achtergrondgeluid weg voor hun spraakherkenning

 

Een algoritme combineert vaak meerdere van deze functies. Een politiealgoritme zoekt naar associaties tussen bepaalde kenmerken en crimineel gedrag, om mensen vervolgens te classificeren als hoog of laag risico. 

(Bron: https://www.mediawijsheid.nl/algoritmes )


Bedankpagina

Dit is een pagina waarop iemand komt nadat die genen een bestelling heeft gedaan, of zich heeft ingeschreven voor een formulier. Door de bedankpagina kan je zien hoeveel mensen een actie hebben gedaan op de website.


Bing 

Bing is een zoekmachine van Microsoft. Het is de nummer twee zoekmachine van Nederland en Europa. Deze zoekmachine wordt meestal gebruikt door mensen met een Windows computer, omdat die op Bing is ingesteld. De nr 1 zoekmachine is nog steeds Google. Google wordt in Nederland door 95,6% gebruikt als de online zoekmachine. 2,25% van de Nederlanders gebruiken Bing als online zoekmachine. (Bron: Statcounter Mei 2021)


Bing Ads

Bing Ads is het advertentieplatform van Bing. Door Bing Ads kan jij advertenties maken, zodat die worden weergeven in de zoekresultaten van bing.


BMM (Broad Match Modifier)

BMM zorgt ervoor dat jouw advertentie ook wordt gevonden als mensen bijvoorbeeld typefouten maken. Ook op enkelvoud, meervoud, afkortingen en varianten die er erg op lijken. Als je wilt dat jouw advertentie Broud Match Modified wordt, voeg je het '+' teken voor je zoekwoord.


Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie betekend dat je de kans dat een website bezoeker een conversie oplevert optimaliseert.


Conversieratio / Conversiepercentage

Het conversieratio of het conversiepercentage laat zien hoeveel procent van jouw bezoekers ook daadwerkelijk een actie hebben ondernomen.


Conversies 

Als een bezoeker op jouw website bijvoorbeeld een product aanschaft of zich inschrijft voor een nieuwsbrief noem je dat een conversie. 


Conversiewaarde

Het conversiewaarde laat zien hoeveel waarde jij een bepaalde conversie geeft. Vaak wordt deze waarde aangegeven in euro's.


CPA (Cost per Aquisition of Cost per Action)

CPA betekent kosten per actie. Dit betekent dat er wordt betaald nadat er een bepaalde actie is ondernomen. 


CPC (Cost per Click)

Wanneer een adverteerder betaald per keer dat er op zijn advertentie wordt geklikt noem je dit CPC (kosten per klik). Dit is een van de bekendste biedstrategieën.


CPM (Cost per Mille)

Bij deze biedstrategie wordt er per duizend weergaven betaald. CPM betekent ook kosten per duizend.


CTR (Click Through Rate)

Met de CTR wordt er gekeken naar hoeveel mensen jouw advertentie hebben gezien en hoeveel mensen er op hebben geklikt. Hierdoor kan je zien of advertentie interessant genoeg is of niet.


E-commerce

E-commerce betekent dat er word online wordt gehandeld. Dus bijvoorbeeld een product kopen via een webshop.


Exact zoeken

Met exact zoeken wordt jouw advertentie aan mensen laten zien die precies jouw zoekwoord hebben opgezocht. Daarnaast heb je ook nog breed zoeken en woordgroep zoeken.


Facebook Ads

Via Facebook Ads kan je adverteren op Facebook, maar je kan ook daarmee adverteren op Instagram.


Facebook Pixel

Dit is een tool waarmee je kan meten hoeveel effect jouw advertentie heeft. Je kunt ook door deze tool zien welke actie's ze op jouw website doen.


GDPR (General Data Protection Regulation)

In het Nederlands betekent dit 'Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Hierin staan de regels over de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties.


Gemiddelde positie 

Hiermee word laten zien welke positie jouw advertentie gemiddeld heeft in de zoekresultaten van de zoekmachine.


Google 

Google is een zoekmachine op het internet. Via Google.com kun je een zoekopdracht ingeven, vervolgens krijg je in een fractie van een seconde giga veel website links te zien die overstemmen met jouw zoekopdracht. Het succes en de snelheid van deze zoekresultaten dankt Google aan hun ingenieus algoritme en AI (Artificial Intelligence / kunstmatige intelligentie) systeem,  die op basis van een groot aantal zoek- en selectie criteria de meest relevante website met de gewenste informatie laten zien en de ranking van deze websites.


Google wordt wereldwijd door 92,23% (*) van alle online bezoeker gebruikt als DE online zoekmachine. 

In Nederland wordt Google door 95,6% gebruikt als de online zoekmachine. 2,25% van de Nederlanders gebruiken Bing als online zoekmachine.


Google is een Amerikaans bedrijf dat internetdiensten aanbiedt waaronder de bekende en gelijknamige zoekmachine "Google". Daarnaast ontwikkelen ze advertentie mogelijkheden, oplossingen in de cloud en een groot aantal gerelateerde online diensten. Google is in 1998 opgericht door twee studenten,  aan de Stanford Universiteit in Californië, is twintig jaar later uitgegroeid tot één van de grootste tech bedrijven ter wereld met de meest bezochte website op het internet.

(Bron: Statcounter Mei 2021)


Google Ads 

Het advertentieplatform van Google is Google ads. Vroeger heten die Google Adwords. Op dit platform kunnen advertenties worden gemaakt en is het mogelijk om campagnes op te richten. Bijvoorbeeld een zoekcampagne of een shoppingcampagne.


Google Analytics

Dit is een gratis tool van Google. Google Analytics laat bijvoorbeeld het verkeer naar jouw website zien of welke bezoekers jouw het meeste opleveren. Via het dashboard van deze tool kan je alles duidelijk zien.


Google Display Netwerk

Via Google Display Netwerk kan jouw advertentie ook worden weergeven op andere websites dan Google zelf. Deze websites zijn partners van Google. Deze partners noem je displaypartners. Via Google Ads kan jouw advertentie worden weergeven op deze partnersites. Zoals Amazon en nu.nl.


Google Shopping

Google heeft een advertentiekanaal. Dit kanaal heet Google Shopping. Daar staan advertenties op van producten. Daarbij staat een foto, beschrijving, prijs, de naam van het product en de winkel. Via dit kanaal kunnen de consumenten de producten vergelijken.


Google Tag Manager

Met Google Tag Manager ben je niet meer afhankelijk van een webbouwer. Met deze gratis tool van Google kan je zelf scripts of codes toevoegen aan je website.


HTML (Hyper text markup language)

HyperText Markup Language oftewel HTML is een opmaaktaal die wordt gebruikt op website pagina's. Je kan bijvoorbeeld hiermee een formulier op je website plaatsen of bepaalde documenten.


IP-Adres (Internet protocol)

Via het IP-Adres weten de routers waar de informatie naartoe moet worden gestuurd, vanaf jouw computer, als jij iets online verstuurd. Elke computer die is verbonden met het internet heeft een IP-Adres.


Klikken 

Hiermee wordt bedoeld hoeveel mensen er op advertentie of zoekresultaat hebben geklikt.


KPI (Key performance indicator)

Met KPI kunnen bedrijven hun eigen prestaties analyseren. In het nederlands betekent KPI: Kritieke Prestatie Indicatoren.


Kwaliteitsscore 

Dit is een score die Google geeft aan jouw zoekwoorden. Google kijkt dan naar de advertentie relevantie, de ervaring op de bestemmingspagina en de verwachte CTR.


Landingspagina

De eerste pagina waarop iemand komt als die op jouw zoekresultaat of advertentie klikt. Deze pagina noem je een landingspagina.


Lead

Iemand die geïnteresseerd is in jouw informatie, producten of diensten noem je een lead. Je kan bijvoorbeeld een lead herkennen doordat ze om informatie hebben gevraagd.


Local SEO

Hiermee verbeter je de vindbaarheid bij lokale zoekopdrachten voor jouw website. Local SEO is een van de onderdelen van SEO.


Long tail zoekwoorden

Als een zoekopdracht 3 of meer zoekwoorden heeft noem je dat een long tail zoekwoord. Deze zoekopdracht is dan ook vaak specifieker dan short tail zoekwoorden.


Marketing funnel / trechter

In een marketing funnel / trechter zie je de contactmoment die een klant heeft met jouw bedrijf. Vanaf het eerste moment dat de klant jouw bedrijft ontdekt tot aan de aankoop. Hoe lager de klant in jouw trechter zit hoe dichterbij hij/zij bij een aankoop is.


Notificatie

Melding is een ander woord voor notificatie. Als jij een berichtje krijgt laat jouw telefoon, tablet of computer weten dat jij een berichtje hebt gekregen en dat doet die via een notificatie.


On-page SEO

Dit optimaliseert verschillende SEO onderdelen op jouw pagina. Hierdoor probeer je binnen de zoekmachine zo hoog mogelijk te komen. On-page SEO valt binnen de term SEO.


Organische Resultaten

Dit zijn de zoekresultaten waarvoor niet is betaald/geadverteerd. De organische resultaten staan onder de betaalde zoekresultaten.


Remarketing

Met remarketing laat je jouw advertentie aan mensen zien die al een keer interactie hebben gehad met jouw website. Hierdoor probeer je jouw potentiële klanten over te halen om jouw product/dienst aan te schaffen.


ROAS (Return on advertising spend)

Hiermee kan je zien hoeveel je hebt betaald per conversie met jouw campagne of zoekwoord. Hiermee kan je als bedrijf bepalen welke methode het meeste effect heeft. Je kunt het ook gebruiken als biedstrategie voor je campagne.


ROI

ROI betekent Return On Investment. Met de ROI berekenen je wat de opbrengst is van jouw investeringen.



SEA 

SEA staat voor Search Engine Advertising. Je gaat dan adverteren in een zoekmachine zoals Google of Bing. Zodat je bovenaan komt te staan in de zoekresultaten. Hierdoor kan je op een korte termijn veel meer mensen naar je website leiden.


SEO 

SEO staat voor Search Engine Optimization. Hiermee probeer je jouw website hoger in de zoekresultaten te laten komen zonder ervoor te adverteren. 


Short tail zoekwoorden

Als een zoekopdracht uit 1 of 2 woorden bestaat noem je dit Short Tail zoekwoorden. Deze zoek woorden zijn vaak iets minder specifiek omdat ze uit maar 1 of 2 woorden bestaan.


Sitemap

De lijst met alle pagina's van een website noem je een sitemap. Zo kunnen jouw bezoekers makkelijk navigeren. Ook is dit goed voor je SEO.


Technische SEO

Met technische SEO wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de snelheid/veiligheid van je website, de URL en de structuur van je website. Dus alles buiten de inhoud van de website valt onder technische SEO.


Traffic

Het woord traffic betekend in het Nederlands verkeer. Hiermee bedoelen we alle mensen die je hebt geleid naar bijvoorbeeld jouw website of social media account.


Uitsluitingzoekwoorden 

Uitsluitingzoekwoorden gebruik je als je niet wilt worden gevonden op bepaalde zoekwoorden. Het woord soms ook wel negatieve zoekwoorden genoemd.  


URL

URL staat voor: Uniform Resource Locator. Dit is een van de belangrijkste onderdelen in SEO. De zoekmachine kan door de URL elke pagina beoordelen en zien waar het over gaat. Daarom moeten belangrijke zoekwoorden terug komen in de URL van de webpagina.


USP

De USP laat zien wat een bedrijf uniek maakt tegenover de concurrenten. USP staat voor Unique Selling Point.


Vertoningen

Hiermee wordt aangegeven hoe vaak een advertentie of een zoekresultaat is vertoont/gezien.


Vertoningsaandeel 

Het vertoningsaandeel laat zien in procenten hoevaak jouw advertentie/zoekresultaat is vertoont ten opzichte van de schatting waarvoor jij in aanmerking kwam.


Webinair

Een webinair is een online presentatie. In deze presentatie wordt er kennis gedeeld aan de mensen die de webinair bekijken.


Webshop

Een online winkel noem je een webshop. In een webshop kunnen mensen producten bestellen.


Website autoriteit

De autoriteit van een website laat zien hoe belangrijk en betrouwbaar een website is aan de zoekmachine. Dit is goed voor je SEO waardoor het mogelijk is om een hogere positie te krijgen in de zoekresultaten.


Website hosting

Dit is een ruimte waarop afbeeldingen, informatie en andere inhoud wordt bewaard. Het is daarom belangrijk om een goede hosting te hebben die ook snel internet levert. Ook voor jouw bezoekers, zodat hun een fijne gebruikerservaring hebben.


Zoeken op woordgroep 

In Google ads kan je ook adverteren op woordgroepen. Hierdoor kan je op meerderen zoekwoorden worden gevonden.


Zoekmachine

Een zoekmachine is een database waarin informatie kan worden opgezocht. Google en Bing zijn allebei zoekmachines.


Zoeknetwerk 

Google heeft een zoeknetwerk. Dat zijn alle zoeksite van Google en Google zelf. Zoals Google shopping, Google Afbeeldingen of Google maps.


Zoektermen 

Alle woorden die in de zoekbalk worden ingevuld van een zoekmachine noem je een zoekterm.


Zoektypes

Zoekwoorden waarop je kan adverteren noem je zoektypes. Dit wordt dus gebruikt met SEA.


Zoekwoorden 

Alle woorden de je in de zoekbalk invult binnen een zoekmachine noem je zoekwoorden.

Heb je nog een vraag? Bel, mail, app ons!


Wil je niks missen?

Meld je aan voor onze online nieuwsbrief

en blijf op de hoogte van onze nieuwste

marketing, sales en ondernemers Tips, Tricks & Tools!


AANMELDEN

Share by: